Iedere onderneming heeft er vroeg of laat wel eens mee te maken, een wanbetaler. U heeft uw product of dienst al geleverd, maar de klant betaalt vervolgens niet. Dit is een vervelende kwestie die dient te worden opgelost. In de meeste gevallen zal uw klant niet met opzet uw factuur niet betalen. Veelal zal uw klant bij onmacht zijn factuur niet betalen. Voordat u uw factuur overdraagt aan een incassobureau zijn er enkele stappen die u zelf kunt ondernemen. U wilt immers het liefst uw klant behouden.

Is uw klant wel een wanbetaler? Stuur een betalingsherinnering en neem telefonisch contact op

Voordat u uw klant bestempelt als wanbetaler is het verstandig eerst te bepalen of uw klant welwillend is uw factuur te betalen. Naast de factuur en daarop volgende verstuurde herinnering adviseren wij u de klant telefonisch te benaderen. Hierbij attendeert u de klant op de niet betaalde factuur. Eveneens vraagt u waarom betreffende factuur nog niet betaald is. Er zijn tal van redenen waarom uw klant nog niet betaald heeft. Uiteraard is de reden niet een excuus om de factuur niet te betalen, maar kan het de aanleiding zijn om tot een passende oplossing te komen. Wellicht kan u klant de factuur in termijnen betalen, zodat andere maatregelen niet nodig zijn.

Een incassobureau inschakelen

Mocht uw klant hier niet in mee willen werken of helemaal niet reageren, dan is uw klant misschien wel een wanbetaler. Het uit handen geven van de factuur aan een incassobureau kan hierbij een oplossing zijn. Hierbij zal het incassobureau uw klant aanschrijven en contact met hen opnemen. Een incassobureau functioneert hierbij als verlengstuk van uw onderneming. Zij zijn er in gespecialiseerd om een wanbetaler toch tot betaling over te laten gaan.

Waar op te letten bij een incassobureau

Bij de keuze voor een incassobureau is het verstandig u goed te verdiepen in de handelswijzen van het incassobureau. Zoals u waarschijnlijk weet lopen deze handelswijzen uiteen, maar zullen resultaten nagenoeg hetzelfde zijn. Wilt u dat de “wanbetaler” zijn factuur netjes betaalt, maar hem wel een tweede kans geven in de toekomst, dan helpen wij van incassobureau Mens Incasso u graag bij het vinden van een passende oplossing voor onbetaalde facturen.

Wij spreken uit ervaring als we stellen dat wanbetalers zelden voorkomen. In de meeste gevallen blijven facturen onbetaald met een goede reden. Een gepaste oplossing vinden voor het probleem dat uw klant ondervindt zien wij dan ook als taak. Hierbij zoeken we niet alleen naar een gepaste oplossing voor de factuur, maar adviseren wij uw klant ook om dit in de toekomst te voorkomen. Hierdoor ontvangt u niet alleen de betaling, maar kunt u in de toekomst gerust weer zaken doen met dezelfde klant.